Trainingen
Met langdurig effect op medewerkers, teams èn organisaties.
In organisaties waar ik bemiddelde voor een deelteam of tussen twee medewerkers, word ik regelmatig gevraagd om nadien ook opleiding te geven aan het hele team. Wie deelnam aan bemiddeling geeft immers vaak aan hoe helpend het zou zijn mochten alle collega’s meer de 'taal van verbinding' leren kennen. Hoe meer mensen in een organisatie vertrouwd raken met deze manier van reflecteren, spreken en luisteren hoe constructiever samen omgegaan kan worden met toekomstige spanningssituaties. Woorden geven aan je gevoelens en behoeften wordt makkelijker als je collega’s de relevantie daarvan begrijpen. Een gezamenlijk ‘vocabularium’ ondersteunt, zowel bij eerlijk spreken, empathisch luisteren als inclusieve besluitvorming.
Maar er hoeft natuurlijk niet eerst een conflict te zijn. Ook preventief zijn dergelijke trainingen bijzonder zinvol.
Elke training is maatwerk. Ik houd rekening met de eigenheid en de vragen en behoeften van elk team. Duiding wordt steeds afgewisseld met ervaringsgerichte oefeningen. Op een sessie van 2 à 3 uur kan al heel wat bereikt worden. Maar meerdere sessies zijn uiteraard te verkiezen wanneer een verdiepingsniveau bereikt wil worden.